Čeští startupisté zazářili na mezinárodní scéně v Polsku! V konkurenci více než 120 projektů z 19 zemí se jim podařilo získat první a třetí místo v prestižní soutěži CEE Startup Voucher 2024. Vítězství si odnesl revoluční nápad na produkci šafránu.
Úsloví „je toho jako šafránu“ ve významu vzácného zboží se možná brzy stane minulostí. Tým brněnského startupu Spicy Cells ve složení Matej Zámečník, Šarlota Kaňuková a Eliška Ulmanová se totiž rozhodl najít způsob, jak z nejdražšího koření světa udělat surovinu dostupnou pro všechny. Využitím biotechnologického procesu, ve kterém budou kultivovat jen konkrétní rostlinné buňky, které koření tvoří, chtějí výrazně urychlit jeho produkci, eliminovat potřebu velkých pěstebních ploch i náročnou ruční sklizeň. Tato metoda zachová vysokou kvalitu plodiny, ale výrazně sníží její cenu. Za tuto myšlenku si rostlinní biotechnologové odnesli první místo a finanční odměnu 20 000 eur.
„Keď sme prvýkrát narazili na súťaž CEE Startup Voucher, ani nám nenapadlo prihlásiť sa. Po zvážení sme sa však rozhodli to skúsiť. Vďaka nášmu inovatívnemu prístupu k sprístupneniu kulinárskych zážitkov a zdravotných prínosov „červeného zlata“ pre všetkých sme vyhrali! Veľká vďaka tímu CEE Startup Network, porote a organizátorom Made in Wroclaw za túto neuveriteľnú príležitosť a hlavne za dôveru, ktorú do nás vložili. Toto nám pomôže na našej ceste k tomu, aby sa šafran stal novou vanilkou – len počkajte a uvidíte,“ shrnul vítěz Matej Zámečník.
Druhé místo a 10 000 eur získal digitální nástroj Dino italské firmy Paperbox Health, která se zabývá zjišťováním poruch učení u dětí už od pěti let. Její interaktivní nástroj ve formě videohry pomáhá zábavným způsobem identifikovat možné potíže a doporučit rodičům a odborníkům další kroky.
Na třetím místě se umístil písecký startup YoungLink, který přispívá k tomu, aby se děti ve školách cítily bezpečněji. Prostřednictvím aplikace sbírá data a analyzuje je pomocí sociometrických metod. Tím umožňuje školám a rodičům sledovat dynamiku vztahů mezi žáky a včas odhalovat rizikové chování, jako je šikana. Autoři projektu obdrželi 5 000 eur na další rozvoj projektu.
Finále soutěže s vyhlášením nejlepších inovativních projektů pořádali členové sítě CEE Startup Network koncem října v rámci jedinečné akce Made in Wroclaw, zaměřené na inovace, inspiraci a průlomové technologie. Soutěž, ve které letos měly výrazné zastoupení projekty z Itálie, Slovinska a Chorvatska, přilákala pozornost odborníků, médií i dalších účastníků konference, jejichž počet se vyšplhal ke dvěma tisícům.
Příležitosti pro začínající podnikatele
Finanční ocenění ale není jedinou formou podpory, kterou vítězné projekty v soutěži dostávají. Účast jim zároveň poskytuje příležitost prezentovat se před mezinárodními investory a odborníky, získat cenné kontakty, zpětnou vazbu a přístup ke službám na míru.
„CEE Startup Voucher je symbolem spolupráce a podpory iniciativ, které vznikly na základě potřeb samotných podnikatelů. Program spojuje organizace z Česka, Polska a Slovenska s jasným posláním: podpořit inovace a růst nově vznikajících startupů. Soutěž ale není jen o finanční pomoci, odráží také naše odhodlání přispívat k udržitelnému rozvoji regionu,“ uvedla Adéla Píchová, vedoucí akceleračního týmu pro startupy Moravskoslezského inovačního centra (MSIC).
Soutěž CEE Startup Voucher byla založena z iniciativy MSIC ve spolupráci s žilinským centrem INOVIA před třemi lety. Tato platforma propojuje třetí největší města z České republiky, Polska a Slovenska s cílem vytvořit dobře fungující startupový ekosystém mimo hlavní inovační huby v CEE regionu a posílit pozici menších regionálních startupů na evropské scéně.
O CEE Startup Network
CEE Startup Network je platforma, která propojuje inovační centra, startupy a další klíčové hráče v rámci střední a východní Evropy s cílem posílit jejich viditelnost, konkurenceschopnost a růst na evropském trhu. Vznikla, aby podpořila rozvoj inovativních projektů a pomohla startupům získat potřebné zdroje, odborné vedení a přístup k investorům. Soutěž CEE Startup Voucher je jedním z jejích hlavních programů.
Výhry:
- místo Startup Voucher 2024: Spicy Cells
- místo Startup Voucher 2024: Dino by Paperbox
- místo Startup Voucher 2024: YoungLink
Finalisté Startup Voucheru 2024:
Dino by Paperbox (IT) – tento digitální nástroj pomáhá včas rozpoznat riziko specifických poruch učení u dětí a usnadnit jejich řešení. Má formu videohry, která kombinuje zábavné aktivity a prvky gamifikace.
Dreamer Yachts (PL) – startup se zaměřuje na inovativní a udržitelné technologie v jachtařském průmyslu. Jejich specializací je vývoj lodí pomocí technologie, která kombinuje přírodní materiály s vysokým výkonem a snižuje ekologickou stopu.
Exoheal (DE) – inovativní projekt zaměřený na rehabilitaci pacientů s ochrnutím rukou, například po mrtvici. Využívá robotický exoskelet ve spojení s neurovědními principy, které napomáhají rychlejšímu zotavení díky konceptům neuroplasticity a zrcadlového učení.
IoMobility Solutions (SK) – vývoj moderních datově řízených řešení pro městskou mobilitu. Kombinuje IoT technologie, chytrou infrastrukturu a digitální integrační platformu. Pomáhá městům efektivně řídit dopravu a optimalizovat dopravní toky.
LOKI s.r.l. – Laboratory Of Key Innovations (IT) – pomáhá zvýšit bezpečnost a efektivitu silniční infrastruktury pomocí AI a pokročilých technologií. Jejich klíčový projekt Asfalto Sicuro dokáže detekovat defekty na silnicích a poskytuje data pro efektivnější údržbu.
SPARKLD (CZ) – jejich technologie nachází uplatnění v segmentu B2B. Využívají veřejně dostupná data, aby prostřednictvím AI pomohli firmám s identifikací ideálních obchodních příležitostí a expanzí na nové trhy prostřednictvím návrhu vhodných potenciálních partnerů a klientů.
Spicy Cells (CZ) – nabízí udržitelnější alternativu k tradičnímu pěstování šafránu. Pomocí biotechnologických metod by se z jednoho z nejdražších koření na světě mohla stát surovina dostupná pro širokou veřejnost.
YoungLink (CZ) – přišel na to, jak zlepšit vztahy a klima ve školních třídách. Jejich aplikace umožňuje školám a rodičům sledovat dynamiku vztahů mezi žáky a včas odhalovat případné rizikové chování.
Zdroj: MSIC
Kontakt pro média:
Barbora Svobodová
Marketing Specialist
Mob.: +420 724 677 856
E-mail: barbora.svobodova@ms-ic.cz